Zeppelin logo

Gør oprør, sagde hun, gør oprør

2. - 5. juni 2021

AFGANGSFORESTILLING 2021: Oplev et nyt kuld talentfulde skuespillere fra Skuespillerskolen Ophelias ‘afgang-21’ på Teatret Zeppelin under CPH Stage 2021.

English description below.

Alice Birchs Gør oprør, sagde hun, gør oprør igen er et ekspressivt drama om oprørets nødvendighed, opbyggelighed og destruktion og om behovet for at rasere det hele for at give plads til noget nyt. Gennem en intens række tableau-artede scener gennemlyses de kønsbetingede normer, der dikterer vores måder at udtrykke os på, og hvordan vi eksisterer i samfundet. Morsomt, rasende og kompromisløst åbner Birch op for den bundløse sorg, der ligger i at blive begrænset.
En moderne klassiker af en af Europas mest lovende unge dramatiker.

I forestillingen Gør oprør sagde hun, gør oprør igen raser dramatikeren Alice Birch i en række farverige vignetter over de kønsbetingede normer der dikterer menneskets eksistens og udtryksmåder. Mennesket har et fundamentalt behov for at tænke, bevæge sig, lege og overleve, men disse normer efterlader os med en klaustrofobisk fornemmelse af, hvor lidt plads der er tilbage til at udforske disse behov.

Sprog og skuespil er rasende underholdende, men åbner også op for en bundløs sorg ud fra, hvad der sker med kroppen og sindet, når du bliver tvunget til at være konstant på vagt for at overleve der, hvor dine grænser og hensigter bliver ignoreret og ikke bliver respekteret. Det handler om prisen af at befinde dig i et oprør, du ikke kan undgå, og om oprørets opbyggelighed og destruktion. Og – måske –  handler det om behovet for at rasere det hele, for så at give plads til noget nyt.

Alice Birchs (UK) prisvindende stykke Gør oprør sagde hun, gør oprør igen (2014) blev skrevet på kun tre dage af den da 27-årige dramatiker og er et moderne og vittigt raseri over kvindens begrænsede spillerum i samfundet. En nødvendig moderne klassiker og med Birchs skarpe evne til at eksperimentere med form og sprog, har dette stykke sat hende på kortet som en af vor tids fremmeste dramatiker.

Efter den store bølge af #MeToo, der startede i 2017 – og kulminerede i Danmark i 2020 – må denne tekst siges være end mere aktuel.

HOLDET BAG

SKUESPILLERE
Sofie Skov Nielsen
Henriette Knudsen
Helene Stauersbøl Eldov
Thomas Lykke
Anton Hjort Nielsen
Ebba Malena Debess Thomsen
Nadia Rantzau Hunderup

INSTRUKTØR
Petra Adlerberth-Wik

TEKNIKER
Peter Edward Rasmussen

 

SPILLETIDSPUNKTER

Onsdag d. 2/6 2021 – 19.30
Torsdag d. 3/6 2021 – 19.30
Fredag d. 4/6 2021 – 13.00
Fredag d. 4/6 2021 – 19:30
Lørdag d. 5/6 2021 – 19.30

Varighed: 1 time

 

Gæstespil af Skuespillerskolen Ophelia
www.ophelias.dk

Billetter bliver sat til salg af CPH Stage i samarbejde med Teaterbilletter.dk
Prisen er 55 kr. + 10 kr. i gebyr (i alt 65 kr. pr. billet). Køb her.

 

 

 

 

ENGLISH DESCRIPTION:

Alice Birch’s (UK) prize-winning play Revolt (2014) was written in 3 days by the then 27 year old playwright and is a modern and witty observation of the limited privileges women have in today’s society.
A necessary modern classic – and Birch’s astute capabilities to play around with form and language have put her on the map as one of today’s most prominent playwrights.
With the #MeToo movement that started in 2017 – and peaked in Denmark in 2020 – this play is of the utmost relevance.

In a series of vignettes the playwright rages over the gender-defined norms that possess the power to dictate our existence and expressions. The human race has a fundamental need to think, move, play and sustain itself but these societal norms leave us with a claustrophobic sensation that there is a very tiny, limited space set aside for us to live out and explore these fundamental needs.

The play’s dicourse is highly entertaining, but also allows the spectator to gaze into a human sorrow that is initiated by one being forced to constantly be in survival mode, as one’s personal boundaries and intentions are continuously disregarded and ignored in today’s society.
The play is about the price you pay when you are stuck in an unavoidable revolt and about this revolt’s construction and destruction and – perhaps – it is about the need for destruction of the current societal facilites, in order for eveything to be built anew.