Zeppelin logo

Sikkert teaterbesøg for alle

.

Fysisk sundhed: rene flader og sikker afstand

Situationen med corona i foråret fik samfundet til at stoppe op og holde vejret. Det positive er, at det har medført et endnu højere fokus på gæsters sikkerhed. På Teatret Zeppelin følger vi myndighedernes retningslinjer meget nøje. Vi har indført bedre skiltning på teatret, sikret adgang til håndsprit centrale steder, engangshåndklæder og desinfektionsmiddel på toiletterne, ekstra rengøring og daglig afspritning af alle kontaktflader, og så har vi begrænset antallet af publikummer pr. forestilling til 55 % af vores normale kapacitet.
Vi guider alle gæster i huset, så vi sikrer god fordeling af mennesker på vores arealer. Vi holder konstant øje med myndighedernes anbefalinger og retter os efter dem, så vi kan sikre et sikkert teaterbesøg for alle.
Læs meget mere om teatrets corona-sikkerhed her.

.

Psykisk sundhed: Emner i børnehøjde

På Teatret Zeppelin har vi omtanke for børns indre verden. Vi har både som turnerende og stationært teater mere end 40 års erfaring med målgruppen. Vores klare holdning og erfaring er, at børn skal ses som hele mennesker.

Livet er både lyst og let og mørkt og svært
Teatret Zeppelins forestillinger tager store og ofte filosofiske emner op på måder, der planter frø til videre tanker og samtaler. Det er ikke sikkert og ikke nødvendigt, at man forstår det hele i dybden, der hvor man er lige nu i livet. Men vi tror på, at det er godt at tale op til børn, så længe de kan genkende noget fra deres egen virkelighed i fortællingerne. Livet indeholder gode stunder, og det indeholder svære stunder. I Teatret Zeppelins forestillinger skærmes man ikke for det mørke, men man kan være sikker på, at forestillingerne altid også indeholder lys og håb for fremtiden og ansporing til en tro på egen styrke og værd.

Hvad børn lægger mærke til, og hvorfor de ikke ”ser” og oplever det samme som voksne
Handlingen og de alvorlige temaer i nogle af vores forestillinger har det med at påvirke voksne og måske minde dem om nu helede sår fra barndommen. Det er vigtigt at huske på, at børn ikke på samme måde trækker tråde tilbage til traumer eller gemte/glemte minder, som voksne gør. Børn er, blandt andet i kraft af deres spæde livserfaring, på et andet forståelsesniveau end voksne og er langt mere umiddelbare i deres måde at forholde sig til det, de bliver præsenteret for.

Børns læring via både det svære og det lykkelige i livet
Om man bryder sig om det eller ej, så kan børn nikke genkendende til dynamikker som mobberi og magthierarkier og følelser som savn, ensomhed og sorg. Børnepublikummet forholder sig konstaterende til dette, når de iagttager det, og medfølelsen kan få frit spil til gavn for udviklingen af deres empatiske evner.

Vores råd til de voksne
Som voksen skal man passe på med ikke at komme til at lægge sit ”voksensyn” ned over oplevelsen ved at antage, at børn synes eller føler det samme som én selv, for børn har ikke de samme referencerammer, som voksne har. På teatret oplever vi, at børnenes genkendelse af dem selv i fortællingen – hvad end den handler om mobning, flugt, ensomhed e.l. – ikke gør dem bange eller kede af det, men derimod stærkt interesserede og aktive i karakterernes og deres egne reaktioner. De tager stilling og parti.
Det kan som voksen være en god idé ikke at kommentere forestillingen undervejs, men bare lade børnene få det ud af forestillingen, som de kan, der hvor de nu er. Bagefter kan man igennem samtale finde frem til at tale om det, som børnene særligt har hæftet sig ved.

Sådan kan du forberede børn på en teateroplevelse
Teater virker anderledes end film. Det er mere nærværende og kan opleves mere intenst med flere sanser. Derfor kan det være en god idé at forberede sig på oplevelsen.
Vil du vide mere om, hvordan man kan gøre det, kan vi anbefale at læse vores tekst ‘Forbered dine elever‘ (dur også til forældre) og vores tekst ‘Forberedelse til teateroplevelsen‘, som er skrevet om forestillingen Mælkebøttereglementet, men pointerne deri kan sagtens oversættes til andre forestillinger.